Σπύρος Α. Ευαγγελάτος: «Τα μεγάλα έργα τελειώνουν με ένα “ερωτηματικό”…»


 Ο σκηνοθέτης Σπύρος Α. Ευαγγελάτος μιλά για την παράσταση «Ο έμπορος της Βενετίας»

Εστιάζοντας στις διαχρονικές ανθρώπινες αλήθειες που περικλείει, ο Σπύρος Α. Ευαγγελάτος μας μιλά για για την παράσταση «Ο έμπορος της Βενετίας» αλλά και για την ελληνική πραγματικότητα.

Ξετυλίγοντας το κωμικοτραγικό κουβάρι μιας κλασσικής ιστορίας, που μιλά για τη φιλία, τον έρωτα, την εκμετάλλευση, τον ρατσισμό και τις επιπτώσεις του χρήματος στις ανθρώπινες σχέσεις, ο σκηνοθέτης Σπύρος Α. Ευαγγελάτος μάς μιλά για την παράσταση «Ο έμπορος της Βενετίας».

Πρόκειται για ένα από τα πιο γνωστά και πολυπαιγμένα έργα του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, το οποίο παρουσιάζεται στην Κεντρική Σκηνή του θεάτρου Ακροπόλ. Το έργο υπολογίζεται ότι γράφτηκε μεταξύ 1594 και 1597 και τοποθετείται στη Βενετία του 16ου αιώνα, που υπήρξε μια από τις οικονομικές υπερδυνάμεις της εποχής. Αν και ανήκει στις «κωμωδίες» του Σαίξπηρ, έγινε πιο γνωστό για τις δραματικές του σκηνές, αλλά και για τη σκιαγράφηση του εβραίου τοκογλύφου Σάυλοκ, ο οποίος θεωρείται ένας από τους σπουδαιότερους χαρακτήρες της  παγκόσμιας δραματουργίας.

Εστιάζοντας στις διαχρονικές ανθρώπινες αλήθειες που περικλείει, ο Σπύρος Α. Ευαγγελάτος μας μιλά για αυτό το «μεγάλο» έργο αλλά και για την ελληνική πραγματικότητα.

Πώς θα χαρακτηρίζατε το έργο;

Μια “γλυκόπικρη» κωμωδία”, γιατί εναλλάσσονται από στοιχεία φάρσας, μέχρι έντονες δραματικές στιγμές.

Τι σχολιάζει ο Σαίξπηρ μέσα από αυτό;

Στα μεγάλα έργα, στα οποία συμπεριλαμβάνεται και “Ο Έμπορος της Βενετίας”, δεν παρέχονται άμεσα κοινωνικά σχόλια. Και, οπωσδήποτε, δεν ακολουθείται η γραμμή “άσπρο – μαύρο”. Ενώ θα μπορούσε, μέχρι παρεξηγήσεως, να θεωρηθεί το έργο αντιεβραϊκό, παράλληλα, αναπτύσσονται σε αυτό φοβερές αλήθειες εναντίον του χριστιανικού κόσμου. Τα μεγάλα έργα τελειώνουν με ένα “ερωτηματικό”. Το “θαυμαστικό” ανήκει σε άλλους χώρους δραματουργίας.

Πώς διαδραματίζεται η ιστορία του;

Ένας έμπορος από τη Βενετία, ο Αντόνιο, θέλοντας να βοηθήσει τον ερωτευμένο φίλο του Μπασάνιο να κερδίσει την καρδιά μιας πλούσιας κληρονόμου, της Πόρσιας, δανείζεται ένα μεγάλο χρηματικό ποσό από τον εβραίο τοκογλύφο Σάυλοκ. Υπογράφει, λοιπόν, επιπόλαια ένα συμβόλαιο με έναν φοβερό όρο: αν δεν εξοφλήσει εμπρόθεσμα το χρέος του, να έχει ο Σάυλοκ το δικαίωμα να κόψει ένα κομμάτι από τη σάρκα του.

Πού εστιάζει η σκηνοθετικής σας προσέγγιση;

Στην έντονη εναλλαγή του δραματικού με το κωμικό. Της μελαγχολίας με την ιλαρότητα. Των εκρηκτικών δραματικών στιγμών με σπαρταριστές χιουμοριστικές σκηνές. Και τέλος, στην πρόσμειξη εποχών, διότι το έργο μπορεί να πλέκεται στη Βενετία του τέλους του 16ου αιώνα, αλλά οι ανθρώπινες αλήθειες που περικλείει είναι διαχρονικές. Επιδιώκουμε, επίσης, να προβάλουμε κάποιες “ρεαλιστικότερες” τάσεις, που εναλλάσσονται με στοιχεία παραμυθιού.

Αναλογιζόμενος τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα, ποια συναισθήματα σας κυριεύουν;
Πίκρα, ανησυχία, αγωνία, αγανάκτηση.

Πώς φτάσαμε μέχρι εδώ;

Δε φτάσαμε, μας οδήγησαν.

Τι χρειάζεται να συνειδητοποιήσουμε και, φυσικά, να αλλάξουμε, για να βγούμε από αυτό το τούνελ;

Οι ηγέτες μας να ορθώσουν το ανάστημά τους στις απαιτήσεις των καιρών και εμείς να δουλέψουμε περισσότερο.

Βλέπετε φως στην άκρη του;

Από τη φύση μου, είμαι αισιόδοξος. Αλλά αυτό δε σημαίνει ότι η αισιοδοξία – η δική μου ή και άλλων – μπορεί, βέβαια, να οδηγήσει σε λύσεις.

Μετάφραση: Μίνως Βολανάκης, σκηνοθεσία: Σπύρος Α. Ευαγγελάτος, σκηνικά: Γιώργος Πάτσας, κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ, μουσική: Γιάννης Αναστασόπουλος, βοηθός σκηνοθέτη: Παναγιώτης Μιχαλόπουλος, παραγωγός: Θεοφάνης Γ. Κιρκινέζος. Διανομή: Νικήτας Τσακίρογλου (Σάυλοκ), Μαρία Σκουλά (Πόρσια), Λάζαρος Γεωργακόπουλος (Αντόνιο), Μάξιμος Μουμούρης (Μπασάνιο), Παντελής Δεντάκης (Λάνσελοτ), Τζίνη Παπαδοπούλου (Νερίσα), Θανάσης Κουρλαμπάς (Γκρατσιάνο), Κώστας Κορωναίος (Λορέντζο), Χριστιάννα Μαντζουράνη (Τζέσικα), Γιώργος Ψυχογιός (Πρίγκιπας της Αραγκόν, Τουμπάλ), Δημήτρης Καραμπέτσης (Δόγης της Βενετίας), Θωμάς Γκαγκάς (Γερο – Γκόμπο, Σολάνιο), Γεράσιμος Σκαφίδας (Σαλέριο, Πρίγκιπας του Μαρόκου).

Θέατρο Ακροπόλ – Κεντρική Σκηνή: Ιπποκράτους 9 – 11, Αθήνα, τηλ.: 210 3643700. Η παράσταση θα παρουσιάζεται καθ’ όλη τη χειμερινή σεζόν 2013 – 2014, σε εναλλασσόμενο ρεπερτόριο με την παράσταση «Όλα για τη Μητέρα μου» του Πέδρο Αλμοδόβαρ. Τιμές εισιτηρίων για όλες τις σκηνές του θεάτρου: Τρίτη και Πέμπτη: γενική είσοδος: 10 ευρώ, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή: 20 ευρώ για τις πρώτες 6 σειρές της πλατείας και την 1η σειρά του εξώστη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή: γενική είσοδος σε πλατεία και εξώστη: 15 ευρώ, ΑΜΕΑ – άνεργοι – φοιτητές – μαθητές: 9 ευρώ, έκπτωση 20% στο σύνολο της αξίας των εισιτηρίων για κράτηση  άνω των 12 ατόμων, έκπτωση 25% και για τις δύο παραστάσεις του εναλλασσόμενου ρεπερτορίου, ακόμα και αν είναι σε διαφορετικές ημερομηνίες.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s