Αννέτ Μεσαζέ: «Τα υλικά μου είναι οι καλύτεροι φίλοι μου» Εκθεση της καλλιτέχνιδας στη γκαλερί Bernier/Eliades έως τις 9/1/2014


 

Αννέτ Μεσαζέ: «Τα υλικά μου είναι οι καλύτεροι φίλοι μου»

Μια από τις σημαντικότερες καλλιτέχνιδες στην Ευρώπη, βραβευμένη μάλιστα με τον Χρυσό Λέοντα στη Μπιενάλε Βενετίας το 2005, παρευρέθηκε στα εγκαίνια της ατομικής έκθεσής της στη γκαλερί Bernier/ Eliades.

«Ορισμένοι καλλιτέχνες χρειάζονται την απόλυτη σιωπή». Η συνέντευξη της Αννέτ Μεσαζέ με την εικαστικό Κατερίνα Ζαχαροπούλου στη γκαλερί Bernier/ Eliades έχει μόλις τελειώσει και αυτό είναι ένα, τρόπον τινά, επιμύθιο της σύντομης συζήτησής τους. Η λεπτοκαμωμένη καλλιτέχνης καθισμένη με φόντο τα έργα της «Spaaasm» -μια λέξη γραμμένη με μεταλλικό σύρμα και μαύρο δίχτυ- και «Sexe au repos», -έναν φαλλό πεσμένο στο πάτωμα φιλοτεχνημένο από τα ίδια ακριβώς υλικά- δεν αποκάλυψε πολλά για τον τρόπο σκέψης, την πορεία της και την τέχνη της. «Τα υλικά μου είναι οι καλύτεροι φίλοι μου» περιορίστηκε να πει. Δηλαδή:
Γάντια από τα οποία προβάλλουν ξυλομπογιές, ένα μαύρο tutu που στροβιλίζεται με τη βοήθεια ενός ανεμιστήρα, ένα βρεφικό κορμάκι που το τρυπάνε πολύχρωμα μολύβια. Η τρυφερότητα συνυπάρχει με τη νοσηρότητα όπως κάθε παιδικό παραμύθι δεν είναι πλήρες χωρίς τον «κακό» της υπόθεσης. Τα παιδιά έχουν εξάλλου κεντρική θέση στη δουλειά της όπως μαρτυρούν οι γκριμάτσες στις φωτογραφίες που προβάλλουν μέσα από μαύρα γάντια  στη σύνθεση «Gants Grimaces». Επειτα, είναι κι εκείνο το φορμάκι με μολύβια να το τρυπούν σαν δόρατα. «Ποιο φορμάκι, πρόκειται περί πλανητών…» θα πει όταν γίνει αναφορά στο παιδικό ρούχο. Είπαμε, η Αννέτ Μεσαζέ δεν θέλει να αναλύει τη δουλειά της ούτε τη μέθοδο που ακολουθεί για να την προσεγγίσει. «Δεν έχει ενδιαφέρον να ξέρω τι θα κάνω» θα πει, γνωρίζοντας εκ των προτέρων ότι είναι δύσκολο έως ακατόρθωτο να μεταδώσεις τη μαγεία της αυθόρμητης ανακάλυψης και της ασύνειδης εντολής που την καθοδηγεί.
Τα έργα που εκτίθενται στη γκαλερί είναι ωστόσο πολύ αντιπροσωπευτικά της δουλειάς της, και, δεδομένου ότι καλύπτουν ένα δημιουργικό φάσμα που απλώνεται σε δυο δεκαετίες (1990-2010) καταφέρνουν να συστήσουν τη Μεσαζέ στο αθηναϊκό κοινό. Σαφέστατα μικρότερα σε διαστάσεις από τις μεγάλες εγκαταστάσεις που είναι το σήμα-κατατεθέν της, αποπνέουν παρ’ όλα αυτά το ιδιαίτερο άρωμα της Μεσαζέ, ή αν θέλετε, τη βαθιά «φιλία» που έχει εν τέλει αναπτύξει με τα περίφημα υλικά της. Όπως με τις κορνιζαρισμένες ασπρόμαυρες φωτογραφίες που απεικονίζουν μέρη του ανθρώπινου σώματος και είναι καλυμμένες με ένα μαύρο δίχτυ, ένα έργο από τη γνωστή σειρά έργων της, «Επιθυμίες». Σαν τάματα φυλακισμένα σε ένα υλικό που τα προστατεύει αλλά ταυτόχρονα τα εξουσιάζει, καθιστώντας τα δυσδιάκριτα και απροσπέλαστα. «Είναι ένα έργο που συνομιλεί με ενδιαφέροντα τρόπο και με το έργο  του Κριστιάν Μπολτάνσκι» θα της πω για να εισπράξω ένα χαμόγελο βεβιασμένης συγκατάβασης. 
Η 70χρονη Αννέτ Μεσαζέ, σύντροφος Κριστιάν Μπολτάνσκι δεν συμπαθεί τις απόπειρες κατάταξης, ή σύγκρισης της δουλειάς της. Ξεκίνησε την καριέρα της τη δεκαετία του ’70 σε μια εποχή που κυριαρχούσε ο μινιμαλισμός και η εννοιολογική τέχνη αλλά εκείνη χάραξε τη δική της πορεία ενσωματώνοντας στην τέχνη της οικιακές πρακτικές τις οποίες σνόμπαραν οι Καλές Τέχνες: πλέξιμο, ράψιμο, κέντημα. Γυναικείες πρακτικές οι οποίες καθώς ανακατεύονται με υλικά που βρίσκει κανείς στο σπίτι (ξυλομπογιές, υφάσματα, κάλτσες, αποκόμματα εφημερίδων) βγάζουν τη γλώσσα στα κλισέ που συνοδεύουν τη γυναικεία φύση. Αλλά μην την πείτε φεμινίστρια. «Είναι σαν να λες αυτός ο καλλιτέχνης είναι Εβραίος, ο άλλος μαύρος κ.ο.κ. Σε τι βοηθούν αυτοί οι διαχωρισμοί;» θα δηλώσει εμφατικά. Σε τίποτε, είναι η αλήθεια. Είναι ευτύχημα που η δουλειά της μπορεί και μιλάει από μόνη της.
 
 * «Αnnette Messager» στη γκαλερί Bernier/ Eliades, Επταχάλκου 11, Θησείο ως τις 9/1/14
 
 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s