Τι θα διαβάσουμε το καλοκαίρι


Τι θα διαβάσουμε το καλοκαίρι

Με τους έλληνες εκδότες ανήσυχους να πορεύονται προς ένα αβέβαιο μέλλον μετά την κατάργηση της ενιαίας τιμής του βιβλίου και ορισμένους εξ αυτών να κρατάνε τα «δυνατά χαρτιά» τους για το φθινόπωρο και τον χειμώνα, αρχίζει η θερινή αναγνωστική περίοδος. «Το Βήμα της Κυριακής» επιλέγει ενδεικτικά 50 και πλέον τίτλους από αυτούς που θα κυκλοφορήσουν ως το τέλος του καλοκαιριού και τους παρουσιάζει στους βιβλιόφιλους.
Σε έναν τόμο δημοσιεύονται δύο κωμωδίες του Γιάννη Σκαρίμπα, «Ο Καραγκιόζης λαθρέμπορος» και «Ο Καραγκιόζης Γαβγαβγόπουλος», με φωτογραφίες από τα πρωτότυπα σκηνικά και τις φιγούρες του (Αντι-καραγκιόζης ο Μέγας, Νεφέλη). Εκδίδονται οι εμπειρίες του Κώστα Βάρναλη από τον δίμηνο εκτοπισμό του το 1935 (Αϊ-Στράτης: Θυμήματα εξορίας, Καστανιώτης), ένα βιβλίο μαρτυριών που περιέχει, μεταξύ άλλων, την αλληλογραφία με τη σύζυγο και τους φίλους του, ενώ επανεκδίδεται και η ποίησή του (Απαντα τα Ποιητικά, Κέδρος). Τέσσερις γνωστές νουβέλες του Αλέξανδρου Κοτζιά, μια επισκόπηση της ελληνικής κοινωνίας και της τραγικής της ιστορίας κατά τον 20ό αιώνα, συσσωματώνονται σε έναν τόμο (Τα παιδιά του Κρόνου, Κέδρος).
Η Μάρω Δούκα ολοκληρώνει την τριλογία της «στις γραμμές του μύθου και της ιστορίας» με ένα μυθιστόρημα (Ελα να πούμε ψέματα, Πατάκης) για τις επαναστατικές ιδέες των προηγούμενων δύο αιώνων, τον Δημοκρατικό Στρατό στην Κρήτη αλλά και τη δικτατορία των συνταγματαρχών. Ο Αλέξης Πάρνης επανέρχεται με ένα σκοτεινό μυθιστόρημα (Ο άλλος εμφύλιος, Καστανιώτης) που διαδραματίζεται στη δεκαετία του 1950, αυτή τη φορά στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου καταφεύγει ένας σκηνοθέτης μετά τον Εμφύλιο Πόλεμο για να αναζητήσει την τύχη του στον κινηματογράφο. Ο Κώστας Βούλγαρης, στο πνεύμα των προηγούμενων βιβλίων του, γράφει μια πολυφωνική μεταμυθοπλασία (Το εμφύλιο σώμα, Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου) για τις έριδες που συνταράσσουν το σώμα της Ιστορίας και των ιδεών, ενώ η Αγγέλα Καστρινάκη επιστρέφει με ένα βιβλίο που κινείται στα όρια μυθοπλασίας και μαρτυρίας (Μεταπολίτευση – ένα αφήγημα, Κίχλη).

Η Αμάντα Μιχαλοπούλου γράφει ένα παιγνιώδες φιλοσοφικό μυθιστόρημα για την αγάπη και το νόημα της ζωής, για την πίστη και την ελευθερία (Η γυναίκα του Θεού, Καστανιώτης), ενώ ο Γιώργος Σκαμπαρδώνης, ένας μάστορας της μικρής φόρμας, επιστρέφει με μια νέα συλλογή 33 μικρών διηγημάτων (Νοέμβριος, Πατάκης) που γράφτηκαν την τελευταία διετία και αγγίζουν ένα απίστευτο σημείο λογοτεχνικής συμπύκνωσης.
Συλλογή διηγημάτων περιμένουμε και από τον Νικόλα Σεβαστάκη (Γυναίκα με ποδήλατο, Πόλις), ενώ η Αννίτα Π. Παναρέτου αναλύει με τρόπο μυθιστορηματικό και ψυχογραφικό τη σχέση με τη μητέρα της (Ψυχής εγκώμιον, Εστία). Η Σοφία Αυγερινού γράφει ένα μυθιστόρημα για έναν άνθρωπο που έδωσε την έφηβη κόρη του ως αντάλλαγμα για τα χρέη που τον πνίγουν (Ο άλλος Λάζαρος, Νεφέλη), ο Βασίλης Κουτσούκος για έναν άνθρωπο που ακολουθεί άγνωστες γυναίκες στην Αθήνα της κρίσης και τις προσεγγίζει με τον δικό του ιδιόμορφο τρόπο (Ενυδρείο, Κίχλη), ο Βλάσσης Τρεχλής συνθέτει μια μυθιστορηματική βιογραφία ενός μεγάλου έλληνα ποιητή (Ανδρέας Κάλβος – Το χαμένο πορτραίτο, Κέδρος), η Μάρτυ Λάμπρου μάς περιγράφει πώς είναι να ενηλικιώνεσαι μέσα στις νταλίκες και στις εθνικές οδούς (Με λυμένο χειρόφρενο, Κέδρος), ενώ ο Τάσος Καφαντάρης γράφει ένα περιπετειώδες μυθιστόρημα (Τα παιδιά του Φόβου, Αλεξάνδρεια) όπου συμπλέκονται η Ιστορία, η τεχνολογία και το μυστήριο. Σημειώνουμε, τέλος, ότι ανακάμπτουν με νέα μυθιστορήματα η Μάιρα Παπαθανασοπούλου (Mamma Santissima, Πατάκης) και η Μανίνα Ζουμπουλάκη (Φερμουάρ, Παπαδόπουλος), η Πασχαλία Τραυλού κυκλοφορεί το πρώτο της μυθιστόρημα στον νέο της εκδότη (Η Μήδεια δεν χόρεψε ποτέ, Μεταίχμιο), τη στιγμή που ο παλιός, ο Θανάσης Ψυχογιός, συνεχίζει ακάθεκτος έχοντας ήδη στην αγορά τα νέα βιβλία της Λένας Μαντά (Πέντε κλειδιά) και της Χρυσηίδας Δημουλίδου (Το κελάρι της ντροπής).
Ξένη πεζογραφία
Περνάμε τώρα στο πεδίο της ξένης πεζογραφίας, την καρδιά της εκδοτικής παραγωγής τούτο το καλοκαίρι, όπου συναντάμε μεγάλους λογοτέχνες αλλά και καλούς συγγραφείς πολλών ταχυτήτων.
Ο 85χρονος πλέον Μίλαν Κούντερα φιλοδοξεί να επικρατήσει των υπολοίπων με το νέο του μυθιστόρημα (Η γιορτή της ασημαντότητας, Εστία) στο οποίο φωτίζει τα σοβαρότερα προβλήματα της εποχής μας, χωρίς ωστόσο να γράφει «ούτε μία σοβαρή φράση» και ταυτοχρόνως αποφεύγει «κάθε ρεαλισμό». Το βιβλίο, που «μπορεί κανείς να το δει ως θαυμαστή σύνοψη ολόκληρου του έργου του», κυκλοφόρησε στις αρχές Απριλίου στη Γαλλία (εκδόθηκε πρώτα στην Ιταλία το 2012) και απέσπασε διθυραμβικές κριτικές. Το ογκωδέστατο βιβλίο που συζητήθηκε ίσως περισσότερο από κάθε άλλο μέσα στο 2013 και το οποίο τελικώς απέσπασε πρόσφατα το Βραβείο Πούλιτζερ Μυθοπλασίας στις ΗΠΑ ανήκει στη μικροσκοπική αλλά δυναμική αμερικανίδα συγγραφέα Ντόνα Ταρτ (Η καρδερίνα, Λιβάνης). Πρόκειται για ένα «καλογραμμένο μυθιστόρημα ενηλικίωσης με άψογα δομημένους χαρακτήρες, το οποίο παρακολουθεί την αναπάντεχη σύνδεση της ζωής ενός ορφανού αγοριού με έναν διάσημο μικρό πίνακα που γλίτωσε από την καταστροφή».
Εκδίδεται η πιο πρόσφατη συλλογή διηγημάτων της καναδής πεζογράφου Αλις Μονρό (Ακριβή μου ζωή, Μεταίχμιο) που απέσπασε το Νομπέλ Λογοτεχνίας το 2013, ενώ η συμπατριώτισσά της Μάργκαρετ Ατγουντ ολοκληρώνει τη δυστοπική τριλογία της για το περιβάλλον (Το τέλος του κόσμου, Ψυχογιός).
Οι εκδόσεις Καστανιώτη επανέρχονται στον μεγάλο στυλίστα Τζον Τσίβερ εκδίδοντας ένα εξαιρετικό μυθιστόρημα (Φάλκονερ) η υπόθεση του οποίου αφορά τη φυλάκιση ενός καθηγητή πανεπιστημίου που κατηγορείται ότι σκότωσε τον αδελφό του. Εκδίδουν επίσης το δεύτερο, αυτοτελές μέρος της τριλογίας «Δάκρυ στον ωκεανό» του Μανές Σπέρμπερ (Πιο βαθιά κι απ’ την άβυσσο) με τον κομμουνιστή ήρωα να καταφεύγει στο κατεχόμενο από τους ναζιστές Παρίσι.
Στο πρόγραμμα των ίδιων πάντα εκδόσεων περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, ένα μυθιστόρημα της Τζόις Κάρολ Οουτς (Αδελφή μου, αγάπη μου), μία ακόμη συλλογή διηγημάτων της χαλκέντερης Αννυ Πρου (Καλά είναι κι έτσι) αλλά και το πιο επιτυχημένο βιβλίο του ουκρανού συγγραφέα Αντρέι Κούρκοφ (Ο τελευταίος έρωτας του ουκρανού προέδρου), όπου ο ήρωας κάνει παρέα με τον Βλαντίμιρ Πούτιν!
Μην παραλείψετε να διαβάσετε έναν από τους καλύτερους νέους λογοτέχνες της Λατινικής Αμερικής, τον Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες, που περιγράφει την εποχή του λαθρεμπορίου μαριχουάνας κατά τη δεκαετία του 1960, προτού η κοκαΐνη μετατρέψει την Κολομβία σε ζωντανό εφιάλτη (Ο ήχος των πραγμάτων όταν πέφτουν, Ικαρος), αλλά και ένα από τα καλύτερα βιβλία του Χιλιανού Ρομπέρτο Μπολάνιο (Η ναζιστική λογοτεχνία στην Αμερική, Αγρα).
Ο Ελληνοαυστραλός Χρήστος Τσιόλκας επιστρέφει με νέο μυθιστόρημα για τις ταξικές διαφορές, τον αθλητισμό, την πολιτική, τη μετανάστευση και την εκπαίδευση (Μπαρακούντα, Ωκεανίδα), ενώ ο Ντέιβιντ Πλαντ αναπολεί τη σχέση του – ενός Αμερικανού καναδικής και ινδιανικής καταγωγής, δηλαδή, που φαντασιώνεται την αρχαία Ελλάδα – με έναν Ελληνα της Διασποράς, ο οποίος διαπρέπει στους καλλιτεχνικούς κύκλους του Λονδίνου της δεκαετίας του 1970 (Ο αγνός εραστής, Εστία).
Στις εκδόσεις Πατάκη ξεχωρίζει το πρώτο μυθιστόρημα του Τζακ Κέρουακ (Η θάλασσα τ’ αδέρφι μου) εμπνευσμένο από την αγάπη του για τη θάλασσα – ήταν ναυτικός προτού γίνει διάσημος συγγραφέας -, όπως επίσης οι ιδιότυπες ερωτικές ιστορίες του Γερμανού Ζίγκφριντ Λεντς (Ενός λεπτού σιγή) και της πρόσφατα χαμένης Καναδής Σούζαν Χάρισον (Η σιωπηλή σύζυγος), οι βραβευμένοι με Στρέγκα στην Ιταλία Αχώριστοι του Αλεσάντρο Πιπέρνο και οι Καμένες σκιές της Πακιστανής Καμίλα Σάμσι. Από τις εκδόσεις Πόλις αναμένεται το μυθιστόρημα Ζαν Μπαρουά του γάλλου νομπελίστα Ροζέ Μαρτέν ντυ Γκαρ, ένα φιλοσοφικό μυθιστόρημα με διαλόγους που οργανώνεται γύρω από την Υπόθεση Ντρέιφους, και το Κύριε Διοικητά του Ρομέν Σλοκόμπ, όπου ένας αντισημίτης συγγραφέας ερωτεύεται τη γερμανίδα νύφη του.
Ο Μάικλ Φρέιν γράφει μια ξεκαρδιστική κωμωδία παρεξηγήσεων που διαδραματίζεται σε ένα φανταστικό ελληνικό νησί (Σκίος, Παπαδόπουλος), ενώ οι εκδόσεις Ινδικτος εκδίδουν Δυο νουβέλες της Τσι Λι, μιας από τις πλέον πολυδιαβασμένες συγγραφείς της σύγχρονης Κίνας, και το ποιητικό αριστούργημα Πουλιά του νομπελίστα Σεν-Τζον Περς.
Στη σειρά «Orbis Litere» των εκδόσεων Gutenberg περιμένουμε το εμβληματικό μυθιστόρημα του Ναθάνιελ Χόθορν Ο Μαρμάρινος Φαύνος (1899), ενώ Η ιστορία του πρίγκιπα Μπιριμπίνκερ του Κρίστοφ Μάρτιν Βίλαντ, μιας μεγάλης μορφής των γερμανικών γραμμάτων του 18ου αιώνα, εκδίδεται από τις εκδόσεις Πάπυρος.
Δύο μικρά βιβλία για την Ευρώπη κεντρίζουν το ενδιαφέρον: το ένα βασίζεται σε μια επίκαιρη σήμερα ομιλία που έκανε ο Αλμπέρ Καμύ στην Ελλάδα το 1955 (Το μέλλον του ευρωπαϊκού πολιτισμού, Πατάκης) και το άλλο είναι ένα πρόσφατο δοκίμιο του Γερμανού Χανς Μάγκνους Εντσενσμπέργκερ για την εκφοβιστική εικόνα που παρουσιάζει η Ευρωπαϊκή Ενωση (Γλυκό τέρας Βρυξέλλες, Νεφέλη). Οι εκδόσεις Πόλις εκδίδουν το βιβλίο του Κάρλο Γκάλι Η αμηχανία της δημοκρατίας και έναν συλλογικό τόμο υπό τον τίτλο Ο δεξιός εξτρεμισμός στην Ευρώπη.
Από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια θα κυκλοφορήσουν τα Αιδώς και ανάγκη: Ατομική βούληση, πράξη και ηθική στην Αρχαία Ελλάδα του Μπέρναρντ Γουίλιαμς και Νεωτερικότητα χωρίς σύνορα: Πολιτισμικές διαστάσεις της παγκοσμιοποίησης του ινδού ανθρωπολόγου Αρτζαν Απαντουράι.
Εκδίδονται επίσης το Οταν έπεσε η Πόλη: ένα μυθιστορηματικό χρονικό (Μεταίχμιο) του Αντριου Νόβο και Η κυρία Ατατούρκ-Λατιφέ Χανούμ της Ιπέκ Τσαλισλάρ, μία από τις καλύτερες βιογραφίες που έχουν κυκλοφορήσει ποτέ στην Τουρκία.
Από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης αναμένουμε Το Πανεπιστήμιο Αθηνών και η ιστορία του, 1837-1937 και μια μελέτη για τη διανοητική και πολιτική πορεία του Ερικ Χόμπσμπαουμ.
Οι εκδόσεις Ροές, τέλος, εκδίδουν το Περί της ουσίωσης και της έννοιας της Φύσεως του Μάρτιν Χάιντεγκερ για πρώτη φορά στην ελληνική γλώσσα.
πηγή:Βήμα
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s